آیا استفاده از کلیدواژه در نام دامنه، اثری در رتبه سایت دارد؟
نام های دامنه ای که شامل کلمات کلیدی می شوند به دلایل مختلفی ارزشمند تلقی می شوند، از جمله این باور قدیمی که به طور مستقیم یا غیرمستقیم به بهبود رتبه سایت کمک می کنند. انتخاب نام دامنه یک مرحله مهم در ایجاد یک وب سایت است، بنابراین باید آن را به درستی انتخاب کنید.
انتخاب نام دامنه دارای سه بخش است:
1. دامنه شامل کلمات کلیدی است
2. دامنه شامل کلمه کلی + کلمه کلیدی
3. دامنه مارک دار
1. دامنه شامل کلمات کلیدی است
دامنه کلمه کلیدی دامنه ای است که حاوی یک کلمه کلیدی است: مانند Widgets.com.
استفاده از دامنه کلمه کلیدی باعث ایجاد حس قدرت و اقتدار می شود. برخی از شرکت ها به دلایل مختلف از یک نام دامنه عمومی استفاده می کنند و بازدیدکنندگان را از آن دامنه به وب سایت اصلی خود هدایت می کنند. به عنوان مثال، دامنه Coffee.com شما را به Peet's Coffee هدایت می کند، شرکتی که در صنعت بو دادن قهوه است. به همین دلیل است که مردم می توانند به راحتی سایت شرکت Peet را از این دامنه عمومی پیدا کنند. اما عیب دامنه های عمومی این است که همه دامنه های خوب قبلا ثبت شده اند و حذف صاحب آن دامنه بسیار گران است. همچنین تعدادی داستان اینترنتی مربوط به دامنه های عمومی وجود دارد.
در قدیم کاربران اینترنت کلمه کلیدی محصول یا خدمات مورد نظر را مستقیماً در مرورگر یا موتور جستجو وارد می کردند که به آن جستجوی مستقیم می گفتند. جستجوی مستقیم برای افرادی که صاحب این دامنه ها هستند و به اصطلاح آنها را "پارک" می کنند، درآمد تبلیغاتی هنگفتی ایجاد می کند. پارک کردن دامنه به معنای تنظیم آن به گونه ای است که نام دامنه فقط تبلیغات را نمایش دهد. کسب و کار سودآور دامنه های پارک شده نیز توسط موتورهای جستجو در آن زمان تقویت شد زیرا آنها این دامنه ها را به خوبی در نتایج جستجو رتبه بندی کردند. بنابراین اگر شخصی به سادگی عبارتی تک کلمهای مانند «برگر» را تایپ کرده و جستجو کند، گوگل احتمالاً Burgers.com را نیز رتبهبندی میکند. سپس در سال 2011، گوگل توانایی دیدن دامنه های پارک شده را در نتایج جستجو کاهش داد. همانطور که گفته شد، آیا دامنه کلمات کلیدی همچنان بر رتبه سایت تأثیر می گذارد؟ خیر، اما جان مولر، یکی از مدیران گوگل، نکاتی را در این زمینه بیان می کند.
2. دامنه شامل کلمه کلی + کلمه کلیدی
اغلب اوقات کلمه ای به نام دامنه اضافه می شود تا به بازدیدکنندگان سایت بگوید چه چیزی در سایت خواهد دید. نمونه هایی از این نوع نام دامنه عبارتند از:
ارزان[نام محصول/سرویس].com، [نام محصول/سرویس] Reviews.com، سریع [نام محصول/خدمت]
استفاده از یک کلمه متداول به اضافه یک کلمه کلیدی برای نام دامنه، تمرین بسیار خوبی است.
مزیت چنین دامنه ای این است که کلمه کلیدی بلافاصله محتوای سایت را آشکار می کند و کلمه کلی به بازدید کننده می گوید که چه انتظاری از سایت داشته باشد. نقطه ضعف چنین دامنه ای این است که وب سایت را از ارائه خدمات به یک بازار خاص محدود می کند و از رشد آن جلوگیری می کند. بنابراین اگر سایت خود را مانند [JoesCameraReviews] برای بررسی دوربین های مختلف راه اندازی کنید، بررسی یا فروش محصولات دیگر در آن دشوار خواهد بود. همچنین سایت های زیادی هستند که یک کلمه کلیدی در دامنه خود دارند و رتبه بسیار خوبی در گوگل دارند.
3. دامنه مارک دار
دامنه برند دامنه ای است که لزوماً دارای کلمات کلیدی نیست. Amazon، Zappos و Etsy نمونه هایی از دامنه های مارک دار هستند. مزیت دامنه برند این است که نام برند محتوای سایت را محدود نمی کند. بسیاری از سایت ها با دامنه های مارک دار به راحتی در بالای نتایج جستجو ظاهر می شوند.
گوگل 4 اصل برای رتبه بندی دامنه های کلمات کلیدی دارد
1. دامنه های کلمات کلیدی رتبه بندی اولیه ندارند.
2. دامنه های کلیدواژه به طور خودکار رتبه بهتری ندارند.
3. دامنه های کلیدواژه سال ها پیش تاثیر خود را بر رتبه بندی از دست دادند.
4. دامنه های کلیدواژه به عنوان دامنه های برند طبقه بندی می شوند.
1. دامنه های کلیدواژه اولویت زمانی ندارند
این باور وجود دارد که دامنههای کلیدواژه سریعتر از دامنههای مارک دار رتبهبندی میشوند، اما گوگل این ادعا را رد میکند و میگوید: «سایتهای دامنه کلمات کلیدی به اندازه هر وبسایت جدید دیگری طول میکشد تا رتبهبندی شوند. با این حال، ممکن است وب سایت هایی وجود داشته باشند که رتبه خوبی داشته باشند زیرا کلمات کلیدی در نام دامنه خود دارند، اما باید سال ها روی آن کار کرده باشند.
2. وجود کلمات کلیدی در دامنه منجر به رتبه بندی بهتر نمی شود
گوگل به طور قاطع بیان می کند که دامنه های کلمات کلیدی رتبه بهتری نسبت به دامنه های مارک دار ندارند. فقط به این دلیل که یک کلمه کلیدی در نام دامنه وجود دارد به این معنی نیست که دامنه به طور خودکار به دلیل آن کلمات کلیدی رتبه بهتری خواهد داشت. عوامل زیادی مانند محتوا، قصد کاربر برای جستجوی آن محتوا و لینک ها در رتبه بندی یک دامنه موثر هستند و بر کلمات کلیدی اولویت دارند. در حالی که گوگل به صراحت تاثیر کلمات کلیدی بر رتبه بندی را کاهش نمی دهد، اما بیان می کند که داشتن کلمات کلیدی در نام دامنه مزیت خاصی ندارد. این نکته بسیار مهم است.
3. دامنه های کلیدواژه سال ها پیش قدرت خود را از دست دادند
گوگل می گوید دامنه های کلیدواژه خود را از دست داده اند