حال ما در این مقاله می‌خواهیم تکنیک و مهارت‌هایی را به شما آموزش دهیم تا جواب سوال چگونه یک کنفرانس خوب داشته باشیم را پیدا کنید. با ما تا پایان مقاله همراه باشید.

نرم‌افزار پاورپوینت یکی از برجسته ترین ابزارهای بصری و سمعی جهت ارائه و سخنرانی است. با خلاقیت در ارائه کنفرانس می‌توانید از ویژگی این ابزارها به آسانی استفاده کنید و تاثیر آن را در افراد حاضر در کنفرانس مشاهده کنید.

در این مقاله مطالب به صورت سر فصل‌های زیر به شما ارائه خواهد شد:

چه روش‌های می‌تواند سردی موجود در جلسه ارائه را از بین ببرد؟
کنفرانس در کلاس

چه روش‌های می‌تواند سردی موجود در جلسه ارائه را از بین ببرد؟
همان‌طور که پیش‌تر بیان کردیم جلسه ارائه نباید حالت خشک و کسل کننده به خود بگیرد و باید مخاطب را درگیر بحث کند. برخی از افراد همواره می‌گویند نمیتونم کنفرانس بدم و همین انرژی منفی باعث می‌شود از پیشرفت در نحوه ارائه پاورپوینت عقب بمانند اما این افکار را دور ریخته و تلاش کنید با درگیر کردن حاضرین در بحث هم ارائه خود را تقویت کنید هم یک جلسه بسیار پرانرژی داشته باشید. ادامه روش‌هایی را که می‌توان با استفاده از آن‌ها مخاطب را درگیر بحث ارائه کرد و روی او اثر گذاشت نام می‌بریم و شرح می‌دهیم.

اعتماد‌ به‌ نفس، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک سخنران است. همه افراد هنگام قرار گرفتن در موقعیت سخنرانی، احساس ترس و استرس را تجربه می‌کنند. برای غلبه بر این احساسات باید بتوانید اعتمادبه‌نفس خود را تقویت کنید. سعی کنید عوامل ایجاد‌کننده ترس را در خود شناسایی کنید و برای از بین بردن آن‌ها تلاش کنید.

هنگامی که تصمیم می‌گیرد با مخاطب رابطه برقرار کنید و به اصطلاح یخ‌شکنی کنید، اگر حتی کلمه‌ای را اشتباه گفتید و حضار خندیدند شما هم با آن‌ها بخندید و بگذارید جو دوستانه باقی بماند تا با شما همکاری کنند. شاید جالب باشد بدانید چگونه کنفرانس را شروع کنیم تا اثرگذار باشد؟ یک شروع خوب برای کنفرانس باید به صورتی باشد که فرد ارائه دهنده باید به مخاطبان خود بگوید که به چه علت آن‌ها باید به شما گوش فرا دهند؟ شما با ارائه مطالب در این جلسه چه منفعتی برای آن‌ها ایجاد خواهید کرد؟ پس فراموش نکنید همه چیز در یک ارائه به یک شروع خوب باز می‌گردد.

همچنین بخوانید :  ۱۰ مرحله برای افزایش اعتماد به نفس که کسی آن را به شما نمی‌گوید!
نکته اول: با استفاده از سوال پرسیدن حضار را در کنفرانس خود شریک کنید
در صورتی که شما پشت سر هم و بی وقفه به ارائه خود ادامه دهید و حضار را در موضوع خود شریک نکنید باعث می‌شود جو سنگینی به وجود بیاید و جلسه شما کسل کننده شود. پس حضار را با سوال پرسیدن از آن‌ها بیدار کرده و در بحث خود درگیر کنید. البته سوالات مسخره و بی‌معنی را کنار گذاشته و سوالاتی پر مفهوم بپرسید تا مخاطب را مجبور کنید فکر خود را درگیر بحث کند و تا زمانی که جواب واقعی و نزدیک به صحیح را نگرفته‌اید از بحث دور نشوید. در صورتی که پاسخی از افراد حاضر در جلسه دریافت نکردید، مجدد این سوال را بپرسید تا پاسخ بگیرید و مطمئن شوید درگیر بحث شما شده‌اند و به اصطلاح یخ‌شان باز شده است.

جدا از اینکه سوال می‌پرسید، سعی کنید یک تکنیک جدیدتر نیز به کار ببرید. به‌طور مثال یک سری صندلی‌های خاص را در گوشه‌ای از اتاق کنفرانس خود بچینید. مثلا ۳۰% از تمام صندلی‌های موجود در همان سالن را بچینید و افرادی که فکر و ذهن خود را درگیر بحث شما می‌کنند و در بحث با شما مشارکت می‌کنند را در آن صندلی‌ها بنشانید. پس از جا‌به‌ جایی این افراد از آن‌ها مجدد سوال کنید دلیل آن که آن‌ها را در صندلی‌های جداگانه نشاندید را می‌دانند یا خیر؟

پیش از آنکه جلسه کنفرانس خود را آغاز نمایید، تحقیق کنید با چه افرادی روبرو خواهید شد؟ اگر این امر را پیش از جلسه خود انجام دهید باعث می‌شود بدانید چه محتوایی و چه حکایت‌هایی را بهتر است برای افراد تولید کنید و ارائه دهید تا جذب کنفرانس شما شوند.

البته با استفاده از این راه می‌توانید جواب چگونه کنفرانس را شروع کنیم را بگیرید. یکی دیگر از راه‌ هایی که در این شاخه قرار می‌گیرد این است که ارائه خود را با یک سوال شروع کنید. در واقع یک سوال خوب در ابتدای ارائه شما می‌تواند نقش حضار را در نحوه ارائه پاورپوینت پر رنگ‌تر کند. سوالی که در این مرحله می‌پرسید باید بسیار واضح و روشن باشد. این نکته را فراموش نکنید که به هیچ عنوان شما فردی را انتخاب نکنید تا سوال را اختصاصی از او بپرسید؛ زیرا این امر باعث انتقال استرس به فرد می‌شود.

به این نکته توجه داشته باشید سوالی که از مخاطب می‌پرسید باید واضح و شفاف باشد تا افراد به خوبی متوجه آن شوند و بتوانند با شما همراهی کنند. سخنران‌های غیرحرفه‌ای که نمی‌توانند سوال خوبی در ابتدای سخنرانی خود از مخاطبان بپرسند، در ایجاد ارتباط با آن‌ها دچار مشکل می‌شوند. این افراد تا آخر سخنرانی خود به‌تنهایی حرف می‌زنند و مخاطبان، آن‌ها را همراهی نمی‌کنند.

اگر می‌خواهید یک سخنران حرفه‌ای باشید، هنگام سوال پرسیدن از مخاطبان، در پیدا کردن پاسخ به آن‌ها کمک کنید. فقط هیچ‌گاه در طول ارائه خود تنها به یک فرد اشاره نکنید؛ زیرا استرس می‌گیرد که در صورت جواب اشتباه آبرویش برود.

همچنین ممکن است برخی افراد برون‌گرا باشند و با پرحرفی خود سایر افراد را کلافه کنند. اگر نتوانید آن‌ها را کنترل کنید ممکن است سایر مخاطبان خود را نیز از دست بدهید.

نحوه ارائه پاورپوینت

نکته دوم: از شوخی کردن و خندیدن به همراه حاضرین در جلسه نترسید
برخی از افراد هستند که می‌خواهد هنگام صحبت کردن شوخی کنند و همراه شما بخندند ولی بسیار از آن می‌ترسند و همیشه از جملاتی مانند من اصلا آدم بامزه‌ای نیستم یا من بازیگر خوبی نیستم استفاده می‌کنند اما باید صادقانه بگوییم همه می‌توانند از این راه استفاده کنند حتی شما!

بهتر است به جای استفاده از شوخی‌های سبک راه‌های مناسبی امتحان کنید تا فشار جلسه از روی شما هم برداشته شود. البته ابتدا بدانید با چه کسانی روبرو هستید و سپس با آن‌ها شوخی کنید. برخی شوخی‌ها ممکن است در جمع عادی افراد رایج باشد که همان شوخی‌ها در جمع حضار بسیار توهین‌آمیز باشد. میزان و حد و مرز شوخی را در جلسات خود در نظر بگیرید و اجازه ندهید جلسه شما تبدیل به مجلس هجو و خنده تبدیل شود پس در زمان مناسب شوخی را پایان داده و به ارائه خود ادامه دهید.

شوخی می‌تواند مسیر خوبی برای شروع یک سخنرانی باشد. این کار باعث می‌شود فضایی گرم و صمیمی میان شما و مخاطبان ایجاد شود و شما نیز آرامش بگیرید. زمانی که به جمعیت نگاه می‌کنید و چهره خندان آن‌ها را می‌بینید، نوعی ارتباط بین شما و آن‌ها ایجاد می‌شود.

 

http://emilianolify74938.suomiblog.com/-11421634
http://shaneyzws88887.mybjjblog.com/-11105058
http://johnnydvxq40738.blogdigy.com/-10484851
http://rafaelazzx74062.canariblogs.com/-11985449
http://milomiyn16161.blogdon.net/-12938292
http://juliuszgfe55555.blogkoo.com/-15540672
http://rafaellljf44433.isblog.net/-13610195
http://martinadcz11111.amoblog.com/-17973740
http://knoxknkg44444.uzblog.net/-11037560 
http://paxtontuqn66666.alltdesign.com/-16607681